Jan Šimík: Třikrát jsme málem zkrachovali, ale s podporou Sto skupin jsem neváhal ani na vteřinu

15.11.2022

Honza Šimík vede BlindShell - společnost, která vyrábí a prodává telefony pro nevidomé. Mají supermoderní funkce, které by člověka se zdravým zrakem vůbec nenapadly; třeba tlačítkovou klávesnici.

Legraci si dělám jenom trochu. Tlačítkový telefon dnes téměř neseženete a pro nevidomé je pochopitelně o poznání šikovnější než “chytré” telefony. A ty od BlindShell mají navíc ještě nouzové tlačítko na zádech pro přivolání pomoci nebo funkci rozpoznávání objektů. Protože poznejte po hmatu rozdíl mezi pastou na zuby a krémem na obličej. BlindShell vám řekne, co je co.

Když jsme se s Honzou potkali před 9 lety v HUBu, Blindshell ještě neexistoval. Honza dal právě výpověď v korporátu a z apartmánu ve Vršovicích se přestěhoval do 1+KK na okraji Prahy, aby srazil náklady. Do HUBu chodil hrát šachy a přemýšlet o tom, co v životě dělat, aby to mělo skutečný dopad.

Mně bylo 24, právě po škole, a v HUBu jsem dělal totéž. Minus deset let pracovních zkušeností teda - byl jsem zelenáč. Tak jsme se s Honzou potkali. Náhodou.

A to bylo všechno. V HUBu nás tou dobou byly cca dvě stovky a Honzu jsem si zapamatoval jako jednoho z nás, kdo chceme dělat věci s pozitivním dopadem, ale ještě nevíme jak. Vlastně jsme se neznali.

Pak Honza založil BlindShell

Jedna z mých oblíbených citací je:

“Do you know why it's called hardware?
Because it's fuckin hard.”

Pokud jste někdy vymýšleli fyzický produkt, tak víte. Obzvlášť vývoj elektroniky od nuly je peklo. Ale Honza na to šel chytře. V BlindShell vytvořili vlastní aplikaci pro nevidomé na ovládání telefonů hlasem a tu pak instalovali na obyčejné telefony, které koupili na Alze. V první fází vývoj hardware úplně přeskočili. Byly to perfektní telefony pro nevidomé? Ani zdaleka. Ale jako “proof of concept” to úplně stačilo. Prodali první desítky telefonů a ověřili si, že poptávka existuje a aplikace funguje. Tak to má být. Startup mindset. Tak vznikají inovace.

Foxconn fáze

Na přeprodávání telefonů z Alzy ale business nepostavíte. Nejen že na ně nemůžete dát reálnou marži, ale navíc jste naprosto závislí na dostupnosti cizí technologie. BlindShell musel měnit aplikaci pokaždé, když na Alze doprodali jednu verzi telefonů, a začali prodávat jiné, což se děje několikrát za rok.

Potřebovali vlastní hardware. Vlastní chytrou krabičku s tlačítky do kapsy, na kterou bude spoleh. Jenže vývoj vlastního telefonu reálně stojí desítky milionů korun a BlindShellu se nikoho nedařilo přesvědčit, aby s nimi telefon pro nevidomé udělal. Pro Apple nebo Samsung to není dost velké téma a upřímně - kolik znáte výrobců mobilních telefonů v Evropě?

Těsně předtím, než došly peníze, se Honza pokusil o poslední záchranu. Oslovil Foxconn na Taiwanu, největšího výrobce technologií na světě, a řekl jim:

“Moc rádi bychom upravili vaše telefony pro nevidomé, ale nemůžeme vám je zaplatit.”

To na první pohled nevypadá jako nejlepší obchodní strategie. Ale vyšlo to.

Foxconn vzal spolupráci s Blindshell jako CSR projekt a věnoval několik tisíc telefonů, které společně upravili pro nevidomé.

Dnes BlindShell vzniká kompletně v Česku

Díky spolupráci s Foxconn se podařilo zaměstnat nové lidi, dostat se na další trhy a hlavně konečně našetřit na vlastní vývoj. Třetí a zatím poslední generaci telefonu pro nevidomé navrnul dnešní CTO firmy Jan Pechan a software k němu Jan Hanáček, kterého chtěl v mezičase přetáhnout Amazon, ale nenechal se.

Design třetí generace telefonů BlindShell navrhlo žižkovské studio Hermann & Coufala 

Honza Šimík k tomu domluvil spolupráci s českým výrobcem telefonů pro seniory Aligator. Tak trojka Jan, Jan & Jan dostala vlastní produkt kompletně pod kontrolu a dál ho vyvíjí pod jednou střechou podobně jako Apple.

Proč to všechno píšu?

Možná proto, že Honzův příběh je ukázková “hero story”. Je tam velká výzva, chaos a nejistota. Je tam tam boj o přežití. Je tam hrdina, který všechno na poslední chvíli zachrání. A je tam poučení, které může inspirovat ostatní.

Pokud upřímně a se vším nasazením řešíte skutečný problém, ostatní se přidají a pomůžou vám.

Tomu věřím.

A vsadil jsem na to, když jsme se v březnu rozhodli založit Sto skupin, abychom doplnili místa, která akutně chybí ve školkách.

Napsal jsem článek Zakládáme 100 dětských skupin. Přidáte se? a doufal, že se někdo chytne. Že v tom nezůstaneme sami. Protože upřímně - jakkoliv máme v Q Designers skvělý tým, tohle bychom sami nezvládli.

A Honza se přidal. Jako první. Sedm let jsme se neviděli ani spolu nemluvili a on nám veřejně věnoval prvních 120 000,-.

BlindShell je poprvé ve své historii relativně v bezpečí. Má 20 stálých zaměstnanců a telefony pro nevidomé prodává do 70 zemí světa. A místo toho, aby si Honza pořídil nové auto, rozhodl se podpořit neziskovku.

Honzo díky. Vážíme si toho.

Krásný den!

Jindra Fialka

🌷

Jindřich Fialka
Founder Sto skupin z. s., CEO
Linkedin
Instagram

Mohlo by vás zajímat

Všechny články