Rychle rosteme. Od ledna nabíráme 2–3 lidi každý týden, což má dva zajímavé důsledky. Za chvilku nás bude stovka (dnes je nás 98) a už několikrát se mi stalo, že jsem přišel do atelieru a našel tam několik pracujících lidí, které jsem předtím v životě neviděl. Proces náboru jde až na vedoucí pozice už úplně mimo mě a nováčky ze Sto skupin často potkám až ve chvíli, kdy už pár týdnů nebo měsíců pracují.
Fascinuje mě, jak to funguje. Samosebou jsme na začátku nasekali pár chyb a nabrali i lidi, se kterými jsme se ve zkušebce museli rozloučit. Ale už víme, jak na to. A výsledek je, že když potkám v týmu Sto skupin někoho nového, po pár minutách je mi jasné, že:
- Mám radost, že se k nám tenhle člověk přidal
- Těším se, až s ním budu na něčem pracovat
- Klidně bych ho pozval na večeři
A není to náhoda. Je to důsledek toho, že přitahujeme ty správné lidi, a nabíráme je podle shody s našimi hodnotami.
K čemu jsou firmám hodnoty?
Vidím tři docela jasné funkce. Jasně formulované hodnoty:
- Pomáhají nabírat ty správné lidi
- Pomáhají lidem v organizaci se správně rozhodovat
- Pomáhají budovat zdravou firemní kulturu
První funkce je asi jasná. Pokud jsou vaše hodnoty autentické (tj. skutečně se podle nich i rozhodujete), přitahujete lidi, kteří to cítí podobně. A platí to i obráceně. Pokud říkáte A a děláte B, hádejte jaké lidi pak budete přitahovat.
V náboru do Sto skupin i v náboru do Q Designers vyloženě v lidech podobné hodnoty hledáme. Tohle je ten „culture-fit“, o kterém často mluví lidi v HR.
Druhá funkce je složitější. Za běžného provozu se lidi rozhodují spontánně podle vlastních hodnot. Pokud jste je kvůli nim nabrali, pak jsou to i vaše hodnoty a všechno je v pohodě. Pokud ne, pak se zájmy společnosti a jejích zaměstnanců rozcházejí už v první instanci, a hodně štěstí s řízením takového týmu.
Jak společné hodnoty skutečně fungují se nejlíp ukáže ve stresu. Pod tlakem a ve spěchu je nejtěžší zachovat se správně a přesně v ten okamžik by lidi měli mít možnost se o sdílené hodnoty opřít.
„Jak jsme se zachovali naposledy v podobné situaci?“
„Aha, takhle. Ok, zkusím to podobně.“
Ne vždycky to vyjde. Sdílené hodnoty nejsou krizový scénář, spíš hodně měkká nápověda. Ale i tak se mi líbí, že se v nich lidi můžou inspirovat.
Poslední funkce hodnot (Pomáhají budovat zdravou firemní kulturu) vychází z prvních dvou. Pokud budete lidi podle hodnot nabírat a oni se pak na jejich základě budou rozhodovat, vznikne silná a zdravá týmová kultura. A s každým dalším rozhodnutím, které někdo podle nich udělá, vznikne další příběh, který ji podpoří.
Mám pocit, že nám to ve Sto skupin začíná fungovat moc hezky.
Jak poznat skutečné hodnoty?
„Férovost. Inovativnost. Zákazník na prvním místě.“ Hádám že nějaké takové firemní „hodnoty“ se vybaví většině lidí. Jak na vás působí? Na mě dost nedůvěryhodně. Upřímně – když něco takového ve firmách vidím, hned mě napadnou dvě věci:
- Pochybuju že tady je skutečně zákazník na prvním místě
- Hádám že bych tu asi nechtěl pracovat
Firemní hodnoty prostě nemají nejlepší reputaci.
Možná proto, že často nevznikají autenticky (odspodu, z reality), ale autokraticky (svrchu, z teorie). Vedení prostě potřebuje, aby lidi nějaké věci dodržovali, tak je pověsí na zeď na centrále plus do každé pobočky po republice a začne je vymáhat.
To nejsou hodnoty, ale KPIčka. A takhle se zdravá firemní kultura netvoří.
Takže jak? Jak správně formulovat firemní hodnoty, když to nemůže udělat CEO od stolu?
Odpověď je: „Skutečné a autentické firemní hodnoty můžete vydestilovat z příběhů, které se díky vám a vašim lidem staly.“ Je na to workshop, který začíná nádhernou otázkou. Schválně – zkuste si to. Vemte si tužku a papír, nastavte si 10 minut sami pro sebe a napište si:
„Kdy ve svém životě jsem na sebe byl skutečně hrdý nebo hrdá?“
Za 10 minut byste měli mít 10-20 příběhů z vašeho života, které reprezentují vaše nejsilnější hodnoty a okamžiky. To nejlepší, co ve vás je. Bože, miluju tuhle otázku.
Mimochodem – ten workshop je na celý den a vytvořil ho Simon Sinek (díky za to!). Už jsem ho vedl několikrát a funguje nádherně, protože díky téhle otázce jsou příběhy skutečné, silné a společné. Tak vzniká zdravá firemní kultura. Sdílené hodnoty + sdílené zážitky. To jsou věci, o které se (narozdíl od korporátních klišé) můžete opřít, když to nejvíc potřebujete.
V týmu Sto skupin jsme se shodli na tom, že ty nejsilnější hodnoty, které nás skutečně spojují, vypadají takhle:
Hodnoty Sto skupin
Ke každé z hodnot jsme rovnou přidali i příběhy, které ji reprezentují. Našli jsme jich desítky, ale většina z nich nemá svůj článek na blogu. Tři na ukázku ke každé snad stačí:
💙 Míříme na hvězdy
Víme, kdo jsme, kam jdeme i jak se tam chceme dostat. A nebojíme se mířit až na hvězdy.
IKEA nám věnuje nábytek za 9,8M →
Nová mise, vize a strategie Sto skupin →
💙 Posloucháme rozum i srdce
Pokud je to v našich silách, snažíme se pomáhat, i když to třeba nemáme v popisu práce.
Příběh maminky od Botiče (interní příběh)
Pět návrhů pro Poslaneckou sněmovnu →
💙 Pomáháme si
Jsme parťáci. Spoléháme jeden na druhého, věříme si a jsme otevření zpětné vazbě. Společně rosteme profesně i lidsky.
Podpora Vyškovského týmu (interní příběh)
💙 Vnímáme zodpovědnost
Každý den vstáváme s myšlenkou, že svou prací ovlivňujeme budoucí generace. Snažíme se to dělat nejlépe, jak umíme.
Otevíráme zápis pro dalších 150 dětí →
Ježíšek, Mikuláš a spol.: Jak na běžné tradice s respektem k dětem? →
💙 Zapojujeme ostatní
Věříme ve spojování lidí se stejnými hodnotami. Proto budujeme komunitu profesionálů, pedagogů, chův, rodičů i dalších nadšenců do předškolní péče a vzdělávání.
Teambuilding workshop Stavíme školku! →
První setkání partnerů a dárců →
💙 Učíme se z chyb
Chyba je kámoš – to učíme i děti v našich školičkách. Chyba k procesu učení nevyhnutelně patří. A je dobré s tím počítat a nevzdávat se.
Včera jsem se ve Sněmovně střelil do nohy →
Naše neziskovka má startupový problém →
Hodnoty jsme z příběhů složili na společném workshopu na mojí Chalupě v Blažejovicích. A měli jsme štěstí – sice už byl říjen, ale celou dobu svítilo sluníčko a mohli jsme pracovat venku.
Co bude dál?
Hodnoty fungují společně s misí, vizí a strategií. Mise odpovídá na otázku co děláme (Posouváme kvalitu a dostupnost předškolní péče a vzdělávání v Česku…), a hodnoty odpovídají na otázku jak. Dohromady by nám měly dávat oporu pro rozhodování o dalším rozvoji Sto skupin.
Znamená to, že od teď se budeme na 100 % chovat jen a pouze podle našich hodnot?
Jasně že ne. Jsme lidi, hodnoty reprezentují náš společný ideál a ten z principu věci není dosažitelný každý den. Dál se budeme snažit jak nejlépe umíme a dál při tom budeme i chybovat. Vždycky tu ale budou sdílené hodnoty, ke kterým se budeme moci vracet.
Tož tak.
Krásný den!
🌷
PS: Přidejte se a podpořte nás
Pokud to cítíte podobně jako my (tj. chcete pomoci předškolní péči a vzdělávání v Česku a máte podobné hodnoty), přidejte se a podpořte nás. Abychom mohli dál zakládat dětské skupiny po celém Česku a posilovat kvalitu a dostupnost předškolní péče a vzdělávání tam, kde je to nejvíc potřeba, potřebujeme pomoc.
Co nám nejvíc pomůže
- Napište mi a podpořte nás finančně →
- Založte s námi firemní školku →
- Vyzkoušejte teambuilding Stavíme školku! →
- Domluvte si dětský koutek na akci →
- Staňte se ambasadorem Sto skupin →
Je to klišé, ale každá koruna se počítá. Cca za 6–12 měsíců už budeme finančně soběstační, ale ještě tam nejsme. Potřebujeme pomoc od ostatních, je čas si o ni říct a zároveň zdůraznit, že si uvědomujeme i zodpovědnost, kterou tím na sebe bereme. Viz jedna z našich hodnot 🙂